|
Zoek een land, plaats, accommodatie of activiteit
|
||||
Campinghouder moet waarschuwen bij noodweer
Laatst gewijzigd op: 16-07-2010 Reacties (59) Uiteraard, als de campinhouder informatie heeft over een naderend noodweer moet hij de mensen op de camping waarschuwen. Dit is eveneens de burgerplicht van alle mensen op de camping. eribake | 16-07-2010 17:25
Natuurlijk moet de campinghouder de mensen verwittigen.Maar hij kan natuurlijk niet weten in welke mate dit onweer evolueert.
Zelf heb ik 30 jaar geleden ook eens een onweer meegemaakt op een camping in Frankrijk.Vele lager gelegen tenten liepen vol. Er waren toen geen gewonden , alleen materiële schade.
jean-marie | 16-07-2010 18:34
De kampeerder is zelf verantwoordelijk j.moen | 16-07-2010 18:49
Waar blijft de eigen verantwoording? Te makkelijk om "de schuld" in de schoenen van een campingeigenaar te schuiven. GB | 16-07-2010 19:10
De verantwoordelijkheid ligt altijd bij de kampeerder zelf. De campingeigenaar verhuurt een staanplaats, maar geeft geen weergarantie. Kamperen brengt altijd risico's met zich mee. Wanneer je dit niet aandurft, is een hotel een beter alternatief. Willem | 16-07-2010 22:27
Klopt, helemaal mee eens. de campinghouder "moet" dit duidelijk aangeven en altijd waarschuwen. In de vakantie lees je vaak geen krant etc. Maar hij is natuurlijk niet schuldig, je blijft zelf verantwoordelijk!! Siny | 17-07-2010 08:35
niemand kon weten dat er een windhoos zou komen en gezien de leeftijd van deze kampeerders[50+]zijn zij oud genoeg om maatregelen te nemen als er slecht weer op komst is.er valt deze camping beheerder dus niets te verwijten. wil | 17-07-2010 10:51
Campinghouder moet natuurlijk wijzen op de gevaarlijke plekken zoals vlakbij een rivier. Als er informatie is over naderend slecht weer moet hij wel waarschuwen. Wat de kampeerder hier mee doet is eigen verantwoordelijkheid. Hinke Rietman | 17-07-2010 11:07
de campingeigenaar moet wel waarschuwen, maar de verantwoording voor als er wel wat gebeurt ligt toch zeker bij de gasten zelf! jannet | 17-07-2010 11:17
De kampeerder is zelf verantwoordelijk.
Het is iets van deze tijd om maar steeds een ander de schuld in de schoenen te schuiven.
Dus ik vind de stelling te zot voor woorden. Yolanda | 17-07-2010 11:35
Het zou goed zijn dat de Camping houder iedereen waarschuwt,maar dan nog heeft iedereen een verantwoording voor zichzelf en zijn Familie.En als er buitenlandse mensen naast je kun jij ze waarschuwen voor deze taferelen.Hopend dat dit nooit meer voor komt. Peter massar | 17-07-2010 16:00
Je kunt niet uitsluitend en alleen de schuld leggen bij de campingeigenaar. Naar mijn mening kunnen de campinggasten daarin ook een bijdrage leveren. Cees | 17-07-2010 18:13
De camping gast, is zelf verantwoordelijk! Camping gasten weten ook precies, wanneer het mooi weer is, om uitstapjes te doen. Irene | 18-07-2010 09:45
Als de campinghouder weet, dat er (heel) slecht weer op komst is, heeft hij natuurlijk de plicht, net als ieder ander, dat aan zijn gasten door te geven. Dat geldt zeker bij een weeralarm. Kees | 18-07-2010 10:20
Dit was het eerste wat ik dacht toen het bericht kwam. De hele dag is gewaarschuwd voor dit weer en mensen op een camping hebben vaak geen tv/radio aan, zeker niet op een boerencamping. Een boer/boerin had de plicht tot waarschuwen toch wel mogen nemen. Emmy | 18-07-2010 10:21
Als de campinghouder weet, dat er (heel) slecht weer op komst is, heeft hij natuurlijk de plicht, net als ieder ander, dat aan zijn gasten door te geven. Dat geldt zeker bij een weeralarm. Kees | 18-07-2010 10:22
Natuurlijk is de kampeerder in eerste verantwoordelijk. Maar je bent met vakantie en heb niet iedere dag internet t.v. of radio bij de hand.
Het zou van goed ondernemerschap getuigen als de campingeigenaar de mensen zou waarschuwen voor extreem weer. Er is niet voor nietts een weeralarm afgegeven. Zelf altijd op een caming gestaan met slechte weervoorspelling altijd een veilige plaats gezocht. Beslist niet in tent of caravan.
In deze heeft de campingeigenaar wel terdege een verantwoording bij weeralarm. Marijke broerse | 18-07-2010 10:34
De campingeigenaar/beheerder beschikt over dezekfde informatie als de kampeerder. Het getuigt van een groot verantwoordelijkheidsgevoel als hij/zij de kampeerders waarschuwt.
Maar de verantwoording ligt bij de kampeerders. Nauurlijk! Dora | 18-07-2010 10:45
De kampeerder is altijd zelf verantwoordelijk. We willen in deze tijd snel de verantwoording bij een ander leggen, maar dan is het einde zoek denk ik. En zeg nou zelf: dit noodweer was voorspeld door KNMI, alleen wie had kunnen denken dat het zo een omvang had?? liesbeth | 18-07-2010 11:02
Als ik bezoek heb en er kan wat gebeuren waarschuw ik ze ook, dat vind ik ook het werk van een campingeigenaar, maar het eindresultaat is bij de campinggast, of er moeten bomen omvallen die op het terrein liggen en niet geod zijn onderhouden door de campingeigenaar dan wordt het een andere zaak. Yvonne | 18-07-2010 11:28
Een campinghouder mag nooit belangrijke informatie achter houden, maar dat neemt niet weg dat elke campeerder zijn eigen verantwoordelijk heeft en ook hij/zij geen informatie mag achter houden. Marion | 18-07-2010 12:00
Het is ieder z.n eigen verantwoordelijkheid, je kunt dit niet op de campingbeheerder afschuiven. M den Boer | 18-07-2010 12:58
In dit geval zou ik zeggen "en en".
Zowel campinghouder als kampeerder.
Het blijft echter m.i. altijd je eigen verantwoordelijkheid.
In dit geval is het echter zo extreem geweest, dit had niemand kunnen voorkomen. Hoe triest het ook voor de bewuste familie uit Nieuwegein is Wil | 18-07-2010 14:43
Wij hebben nu 2 jaar geleden na aankomst op camping Mont Roigh in Spanje het noodweer meegemaakt wat op het NOS journaal is geweest.Iedereen werd daarbij volledig verrast.De camping gasten maar ook de camping zelf liep daarbij grote schade op.Het weer sloeg gedurende een boodschapje van 10 minuten aan de camping winkel om. Waarna het noodweer toesloeg en de camping in een chaos veranderde. Van te voren waarschuwen was daarom niet mogelijk.
Wel probeerde iemand (Nederlander) ondanks waarschuwingen. Met zijn nieuwe BMW door ongeveer 1,5 m diep regenwater te rijden.
Gevolg total loss.
(verantwoording ?)
Karre | 18-07-2010 16:10
Dit is voor je eigen verantwoording,
Het zou te gek zijn als de campingbeheerder hiervoor verantwoordelijk zou zijn . marianne | 18-07-2010 17:24
natuurlijk moet de campingbaas waarschuwen.Tegenwoordig is het niet moeilijk meer om via buienradar en div. meteo`s op de hoogte te blijven van het weertype dat eraan komt.Heb zelf ook een camping in de morvan en daar waarschuwen we iedereen op tijd. ruud de ruiter | 18-07-2010 18:59
Als de campinghouder over de weersinformatie beschikt zal hij dat op een of andere manier aan zijn gasten kenbaar moeten maken. In het buitenland gebeurt dat haast altijd. Vooral daar waar praktisch de hele dag iemand van de "leiding" aanwezig is. Op gemeentecampings (municipals) ontbreekt het daar vaak aan. Maar de gasten zelf blijven naar mijn mening eindverantwoordelijke. Het zou in Nederland goed zijn als er een noodplan klaar ligt voor calamiteiten als storm, overstroming of brand. Theo M | 18-07-2010 20:49
Het is triest dat iedereen tegenwoordig iemand anders verantwoordelijk wil stellen voor zaken waarvoor men zelf verantwoordelijk is! Er was vooraf al tijdig en voldoende gewaarschuwd voor noodweer door de media! Op welke wijze zou de campinghouder overigens tewerk moeten gaan? Jan vdM | 18-07-2010 21:44
De campinghouder kan niet verantwoordelijk worden gesteld, dit het lijkt me te gemakkelijk en niet reeel.Iedere kampeerder moet zelf de weersberichten volgen en hier naar handelen. Marianne nederveen | 19-07-2010 09:23
Natuurlijk moeten er in nederland weer regels en bepalingen voor gemaakt worden, kom mensen wordt volwassen leer zelf ook eens een situatie in te schatten.
K.N.M.I. geeft raad als je tenminste naar de radio luistert. ice T | 19-07-2010 10:48
wij hebben lang in frankrijk gewoond en onze buren hadden een camping, als er slecht weer op komst was werden zij door de gemeente gewaarschuwd dat er slecht weer op komst was en konden zij kijken op een speciale weerpagina wat er aan kwam, ook de buren moesten dan hun campinggasten waarschuwen. Dit lijkt mij ook een goede gang van zaken ieder heeft verantwoording ten opzichte van toeristen, deze leven in vakantiesferen en controleren niet steeds buienradar o.i.d. De gemeenten krijgen hun toeristenbelasting dus ook zij zijn verantwoordelijk. Blijft natuurlijk altijd je eigen verantwoordelijkheid ook. mieke corbeek | 19-07-2010 10:58
Ik denk dat het zijn plicht is om de gasten op de hoogte te stellen dat het slecht weer gaat worden. Lang niet iedereen leest op vakantie dagelijks de krant of luistert naar de radio. In het buitenland kan er dan ook nog een taalprobleem zijn. Door zijn gasten te waarschuwen voor slecht weer, kan hij ook bij voorbaat richtlijnen geven voor het geval het echt slect wordt. Daar is hij dan zelf ook mee gebaat. Sip | 19-07-2010 11:03
Het is normaal als een campinghouder over belangrijke informatie beschikt dat hij dit deelt met zijn gasten, dit getuigd van een juiste instelling. Maar op de eerste plaats is de gast zelf verantwoordelijk en als het goed is delen de gasten onderling ook info uit. Anne | 19-07-2010 11:06
Natuurlijk moet je als je weet dat er slecht weer op komst is een ander die het schijnbaar niet weet hiervan op de hoogte brengen. Of je nou campingeigenaar bent, of kampeerder of toevallige voorbijganger. Wat diegene met die informatie doet is zijn eigen verantwoordelijkheid. Jacqueline | 19-07-2010 11:07
Wanneer leren we het eens af om altijd een verantwoordelijk persoon te zoeken met calamiteiten.
Mensen willen tegenwoordig toch niet betutteld worden, ze weten het zelf zo goed.
Laat ze dan ook eens hun eigen verantwoordelijkheid leren dragen.!!!
Deze gigantische buien noemden we overmacht, daar kan dus niemand wat aan doen. Riet | 19-07-2010 11:26
Als de campinghouder over info beschikt betreffende de weerssituatie, verwacht ik dat hij dit aan zijn gasten doorgeeft. Als gast vind ik dat je verplicht bent dit ook aan je medecampinggasten door te geven, zo draag ieder een stukje verantwoording. Hennie | 19-07-2010 11:26
Als je aan het kamperen bent, heeft niet iedereen de beschikking over tv, radio of internet.
Ik vindt het zeker wel zo netjes als je als campingbeheerder je gasten op de hoogte stelt van slecht weer.
Maar uiteindelijk blijven de gasten zelf verantwoordelijk hiervoor. Danielle | 19-07-2010 11:28
Geen polarisering in verantwoordelijk gedrag, please. ELKAAR waarschuwen! Bij de receptie kan een weerbericht hangen, dat wordt bijgehouden door de campinghouder, die gebruik maakt van eigen en andermans informatiebron. Makkelijk zat, toch? Hannedea van Nederveen Meerkerk | 19-07-2010 11:35
n' beetje onzinnig. Iedere redelijk denkende Campingeigenaar zal zijn Gasten waarschuwen, en is het aleen maar om eigen probleemen te voorkomen. Ben zelf duitser, maar deze reguleeringszucht is absurd. Kan mij geen Campingeigenaar voorstellen die denkt, leuk, kijken wat er gaat gebeuren. Amstel | 19-07-2010 12:07
Het is de verantwoordelijkheid van de kampeerder. Wanneer de beheerder echter zoiets uitzonderlijk ter ore komt, lijkt het mij normaal de hij dit aan zijn gasten meldt. Dit was echter een uitzonderlijke situatie, waarbij deze uitkomst niet te verwachten was. Harm Manten | 19-07-2010 12:18
1. Iederéén hoort te waarschuwen als er een calamiteit dreigt. En wat die buienradar betreft. 50% van de kampeerders heeft wel een laptop mee. 2. ik vind de kampeerder zelf verantwoordelijk. Hij/zij kan voor calamiteiten een verzekering afsluiten.
3. bij noodweer in Slowakije is tijdens een kampeerevenement in mei (Europa Rally) een caravan zwaar beschadigd door een vallende tak (Gat in het dak). De organisator van het evenement (en campingbaas) schakelde zijn verzekering in en de schade wordt geheel vergoed.
Ergo: Kwestie van eigen verantwoordelijkheid én service van de camping.
Camperdiny | 19-07-2010 12:34
natuurlijk is het fijn als de campingeigenaar waarschuwd bij naderend noodweer.
welke maatregelen ieder zelf treft is eigen verantwoordelijkheid.
enkele jaren geleden kregen we flink noodweer toen we bij een boerderij in limburg kampeerden.
verschillende kampeerders hadden flinke schade.
toen het voorbij was hebben de mensen zonder schade de kinderen opgevangen en gerustgesteld terwijl andere kampeerders en de boer en zijn gezin probeerden de schade zo goed mogelijk provesorisch te herstellen en elkaar te helpen en was er naderhad koffie en een borreltje bij de boer.
hoewel de sfeer op de camping voor het noodweer al zeer goed was heeft dit de campinggasten nog dichter bij elkaar gebracht.
margo | 19-07-2010 12:45
Een campinghouder is een ondernemer.
Elke ondernemer heeft een zorgplicht voor zijn personeel en gasten.
Wettelijk: Arbo-regeling.
Niet waarschuwen is laakbaar. Jan P. van IJsseldijk | 19-07-2010 13:12
ik vindt dat de camping het het mag vemelden en zelf ook naar het weerbericht moet luisteren in zwitserland waar wij al jaren gaan
komen ze de mensen verwittigen bij noodweer ik vindt dat niet meer dan juist en dan kun je voorzorgmaatregels nemen
dus ik vindt ook dat de camping uitbater het moet verkongigen aan de
campeerders janssens | 19-07-2010 14:24
Een camping-eigenaar heeft de zorg voor zijn camping en zijn gasten. Natuurlijk is de vakantiegangers zelf verantwoordelijk, want hoe vaak hebben we juist geen radio en tv aan om de hectiek back home te ontlopen. Al zou er alleen maar een speciale vlag worden gehesen of zo. Doen ze bij het strand ook als er stroming staat. Moeten de strand-gasten dan maar niet gewaarschuwd worden omdat het ook hun eigen verantwoording is? We zijn toch niet helemaal afgezonken dat we alleen aan onszelf denken. Kleine moeite om elkaar te waarschuwen als er gevaar dreigt. Annimosa | 19-07-2010 15:35
Dat is niks meer dan normaal. Ik was in 2001 op vakantie in Peschiera (gardameer). We kregen daar ook te maken met noodweer, hagelstenen zo groot als golfballen. 30 minuten voordat het noodweer de camping passeerde werden we door de mensen van de camping gealameerd om in de "stenen" toiletgebouwen te schuilen. De medewerkers van de camping fietsten met mobilofoon rond.Achteraf was het een goede actie omdat verscheidene bomen waren geveld en op tenten en caravans waren gevallen. In Italie is het in iedergeval de normaalste zaak van de wereld dat er van te voren wordt gealameerd. Frank van Gerven | 19-07-2010 18:32
Nu het wel slecht weer is geworden moet de beheerder wel de gasten waarschuwen.
Als de knmi een weeralarm afgeeft en de waait dan gewoon over, heeft heel nederland komentaar op het knmi.
Dus ik vind ieders verantwoording.
Ik heb een pieper ge kocht , die piept bij komst van storm en onweer en daar ben ik blij mee. Cees van Oorschot | 19-07-2010 20:26
Een ieder is verantwoordelijk voor zijn of haar doen en laten. Zo ook als er weer of andere problemen dreigen. Het is tegenwoordig nogal eens de gewoonte verantwoordelijkheden op anderen af te schuiven. Bert | 19-07-2010 21:15
Het weer blijft vaak onvoorspelbaar. Stel, je weet dat er noodweer aankomt op de camping. Je kruipt in je caravan en denkt, hier ben ik redelijk veilig. Dan komt er een zeldzame microburst over, iets waar men niet of nauwelijks iets van weet en in ene lig je met caravan en al in de plomp! Daar kan toch niemand voor waarschuwen, laat staan iets aan doen. Marja | 19-07-2010 21:43
Wie zegt dat de campingeigenaar NIET gewaarschuwd heeft, dat lees of hoor je nergens.
Het is al erg genoeg dat dit is gebeurd, dus laten we niemand de zwarte Piet toespelen Ina | 20-07-2010 01:53
is nog altijd de verantwoordelijkheid van de kampeerdeer zelf de campingeigenar is geen oppas of zoiets
iedereen moet eens zijn eigen verantwoordelijkheid nemen in plats van altijd maar een beslissing van anderen af te laten hangen.
durf eens te laten zien wat je kan en durft koos | 20-07-2010 06:35
Vanaf kind af aan, ik ben nu 65 jr., altijd gekampeert. Zowel op gewone campings als paspoort terreinen. Wat ik me goed kan herinneren is dat als er stormachtig weer aan kwam de campinhouder langs alle tenten liep om ons te waarschuwen zodat we stormlijnen konden plaatsen. Tevens werden de gemeenschaps ruimten opengehouden als het nodig was. De campinghouder voelde zich verantwoordelijk en dat was een fijn gevoel voor ons. Natuurlijk heb je als kampeerder je eigen verantwoordelijkheid en de waarschuwingsmiddelen zijn beter t.o.v. vroeger. Een van mijn laatste kampementen in Spanje kwam er veel wind en regen ik vond dat er te veel wind stond en plaatste extra stormlijnen en controleerde die ook 's nachts, gewoon een wacht lopen ik vond dat normaal en geen probleem. Het werkte iedereen heeft rustig geslapen en wij hadden geen schade. Fred | 20-07-2010 19:13
niet iedereen heeft de camping radio of tv aan. Dus waarschuwen is een must voor campingbeheerder. janna | 20-07-2010 19:26
Onzin! De kampeerder heeft ook een eigen verantwoordelijkheid. Bovendien kan een eigenaar van een camping niet voorkomen dat er caravans door een windhoos de lucht in vliegen. MJ | 29-07-2010 12:20
Niemand is verantwoordelijk voor het weer. Je dient zelf het weer in de gaten houden, als je daar waarde aan hecht tenminste. Michiel | 13-08-2010 10:46
Ik vind het de verantwoordelijkheid van beiden, zowel van de campeerder als de campingeigenaar. Sommige camping eigenaren zeggen altijd dat het morgen mooi weer wordt in de hoop dat je blijft, wat ernstige gevolgen kan hebben. Als er een weerswaarschuwwing is afgegeven moet hij dat laten weten aan zijn gasten al is het maar onder de noemer klanten service. Verantwoordelijk voor het weer is niemand, de natuur doet wat ze wil. Iemand de schuld geven kan denk ik alleen als hij/zij opzettelijk mensen op het verkeerde been zet...maar of dat te bewijzen valt? andre | 14-08-2010 22:21
de camping uitbater zou teminste de kampeerders moeten verwittigen als er een zwaar onweer of iets dergelijks op komst is.wij kampeerders betalen toch voor een beetje service en het is toch ook een beetje zijn inkomen voor de kamping uitbater.als er een onweer voor doet kan hij er ook niets aan doen. een verwitigde campeerder is er twee waard maar als er iets dergelijks voordoet blijft de schade toch voor de kampeerder. als de camping uitbater goed is komen de campeerders graag terug naar de camping marc vansteenkiste | 17-08-2010 14:06
Ja zeker weten veel mensen hebben geen tv of radio in hun caravan of tentje en dan vind ik dat de camping beheerders wat moet laten weten ....is een kleine moeite. Lilianne | 25-08-2010 12:56
hoezo campingbeheerder lekker makkelijk een ander verantwoordelijk stellen voor iets wat niemand in hand heeft er was wel harde wind voorspelt maar niet dat er een windhoos over een strook van nederland zou gaan en al zeker niet waar.ik kampeer zelf ook was op dat moment wel niet op de camping maar weet wel dat ook ikzelf verantwoording heb. ook op camping waren mensen met dingen kapot. die zijn ingelicht door de beheerder na t noodweer en wisten wel wat er stuk was gegaan. ook dat is fijn. yvonne | 16-09-2010 19:47
Spelregels voor het toevoegen van een reactie:
|
Overig nieuws Slimme trucs om overbagage te voorkomen 0 reacties 1 reactie Wintersportvakantie dicht bij huis 0 reacties 0 reacties 1 reactie 0 reacties Top 5 wintersportplaatsen in Oostenrijk 0 reacties Wat doe jij tussen Kerst en Oud & Nieuw? 48 reacties Testpanel beleeft de Veluwse Bron 4 reacties De leukste kerstmarkten in Nederland 8 reacties De Waddeneilanden in de winter 2 reacties Nederland maakt zich op voor de wintersport 7 reacties 0 reacties Kids Vakantiegids tips voor de kerstvakantie! 0 reacties 10 uitstapjes in de herfstvakantie 0 reacties 5 Herfstvakantie tips van Kids Vakantiegids! 0 reacties Ben jij ook weer toe aan vakantie? 26 reacties 1 reactie 1 reactie 57 reacties
OnafhankelijkheidVakantieReisWijzer is volledig onafhankelijk. Sommige touroperators sponsoren onze site maar hebben geen invloed op uw reacties.Disclaimer RedactieOntbrekende accommodaties Ontbrekende activiteit of bezienswaardigheid Contact |
|||
0.001 sec
vakantie